Sunday 26 May 2013

KESETIAAN

sebenarnya gambar dan kisah ini sudah lama saya upload dalam fb dan ada pihak yang menciplak nya malah "dia" mengatakan dia sendiri yang berjumpa pasangan ini ( dalam tulisannya di FB) hanya tuhan yang tahu ..

saya menemui  pasangan ini ketika saya  bersama team Dato Aziz Singah dan anaknya Bob membuat penggambaran  tentang pebezaan adat minangkabau antara sumatera utara dan juga negeri sembilan , ketika saya sedang berehat di sebuah pekan kecil di payakumboh, saya terpandang pasangan ini, hati saya sangat hiba lalu mendekatinya...

Mulanya saya menjangkakan mereka berdua hanyalah peminta sedekah, bila saya hulurkan wang si isteri berkata.." kami bukan peminta bu.." kata si siteri dia membawa suaminya  berjalan  kerana dahulu sewaktu suami nya sihat , suaminya seing membawanya berjalan di pasar paya kumbuh ,

" sekarang dia sakit bu, giliran saya membawanya supaya dia tidak beku..." diletakkan suaminya meniarap diatas  tilam usang supaya  suaminya bisa sama memandang apa yang dia pandang,

bagitu setianya dan eratnya hubungan kasih sayang mereka... khususnya seorang isteri yang sanggup susah payah menarik suaminya di tengah kesebokan lalu lintas sedangkan suami  pulak kalau bini sakit terperaplah bini di rumah.... baru sakit lutut pun dah jauh di tinggal  di belakang...

bagi mereka yang hidup bersuami isteri hargailah perasaan dan hati maing-masing- bersamalah mencari redho Allah, semoga berpimpin tangan ke Jannah.


No comments:

Post a Comment