Thursday, 16 June 2011

aku si tukang sapu....

hari ini aku kekajang... ada sedikit urusan. namun ketik sampai dilebuh raya, tetiba aku terlihat sebuah kereta yang lalu membaling plastik air kepada seorang tukangsapu yang sedang bekerja.....sekaligus memoriku terbang 21 tahun lalu, 1990 ketika aku juga bekerja sebagai tukang sapu di sekitar kawasan subangjaya dan lebohraya persekutuan...waktu itu... tukang spau hanya berpendapaqtan rm80 ringgit sebulan... bayangkanlah, sukar dan sulitnya kehidupan kami....berpanas..dengan kereta yg berdesap berdesup, seolah kami nie tak wujud, paahal ada waktunya kami dok letakkan papan tanda, memberitahu kehadiran kami nie...bagitulah, waktu itu aku sedang menyapu di persimpangan antara subangjaya dan jalan menghala ke lapangan terbang lama,bila tiba-tiba dadaku dibaling dengan palastik air, x ada rasa timbang rasa langsung mereka yang duduk dalam keta berjenama luar negara tu...selalunya bagitulah, kehadiran buroh ditepian jalan nie tak ada sapa pun yang peduli... mereka-mereka yang berkereta tu (walaubukan semua, tapi kebanyakannya) ikut senang depa aje mencampak apa sahaja keluar tingkap. dan paling aku hangat bila ada yang kata...eleh..tukang sapu ada..nanti depa tak ada kerja..heii kawan..tolongla mengerti yea... walaupun kami nie hanyalah rukang sapu tepi jalan, kerja kami banyak weiii.... pasir2 kat jalan yang dijatuhkan oleh lori curi pasir tu, yang buat setengah tokey pasir kaya raya tu, kamilah yg sapu dan buang supaya tak ada motosikal yang dipanndu mat rempit tu jatuh dan menyebabkan kemalangan dan kehilangan jiwa orang yg tak berdosa....parityg sumbat, yang ada kalanya disebabkan oleh tokey-tokey restoren yg tak reti bagi motivasi ket pekerjanya supaya jangan buang sisa makanan dalam longkang tu pun sebahagian dari tugas kami, supaya rumah-rumah anda x lah kena banjir kilat bila hujan lebat.daun-daun sampah yg berguguran yg ditanah untuk menghijaukan bandar, supaya penghuninya sehat sejahtera pun kerja kami jugak, jadi janganlah kata kami ne tak ada kerja sahingga kalian senang-senang nak mencampakkan sampah dari dalam keta.sebenarnya tahap sivik masyarakat kita nie memangnya memualkan, mampu beli keta ratusan ribu, takkan lah nak letak plastik sampah yg hanya berapa sen dalam keta tu tak boleh kan.... macam-macam pakai campak kuar keta, malah paling memualkan bila ada yag bawak sampah dari rumah, pastu campak tepi jalan..manusia dari planet mana agaknya depa nie kan...Dan kejadian tadi tu jelas membuktikan rupanya dari tahun 1990 hingga sekarang 2011, keadaan masih sama. sivik masyarakat masih rendah walau kerajaan dah jenuh rasanya buat kempen kesedaran, apa kata kalau mereka-mereka yang jenis nie dikenakan tindakan, kita tangkap mereka dan hukumannya rumah mereka kita longgokkan sampah?

No comments:

Post a Comment